4

Fala rekordowych upałów – ciężkie chwile dla seniora

W czasie upałów osoby starsze powinny zrezygnować z podejmowania wysiłku fizycznego i jak najwięcej odpoczywać. Niestety, nawet siedzenie w jednym miejscu może okazać się męczące jeżeli temperatury za oknem przekraczają 30 stopni Celsjusza. W niniejszym artykule zaprezentujemy zatem kilka praktycznych porad, które pozwolą przetrwać ten ciężki czas.
Sen

Jeżeli masz do wyboru wysokie łóżko lub podłogę, śpij na podłodze. Ciepłe powietrze jest lżejsze od chłodnego, dlatego warstwa zimnego powietrza jest bliżej podłogi, zaś ciepła – idzie górą.

Aby ochłodzić powietrze, postaw w nagrzanym pomieszczeniu duże naczynia wypełnione zimną wodą – proces parowania prowadzi do ochłodzenia powietrza.

W czasie dnia zrezygnuj z otwierania okien – szczególnie tych wystawionych na działanie słońca. Otwierając okna na oścież, wpuszczasz do wewnątrz ciepłe powietrze, sprawiając, że jest jeszcze goręcej.

Najlepiej delikatnie uchylić okno, spuścić rolety i czekać do wieczora. Okna otwieraj po zachodzie słońca, kiedy temperatura na zewnątrz jest niższa.
Kąpiel

Przynajmniej raz dziennie bierz chłodną kąpiel albo prysznic – nie tylko ze względów higienicznych, ale i dla ochłodzenia organizmu. Kąpiel jest szczególnie zalecana osobom starszym, ponieważ ich organizmy nie radzą sobie z utrzymaniem właściwej temperatury ciała. Jeżeli zatem zacznie kręcić ci się w głowie, będziesz osłabiony, a twoje mięśnie – obolałe, zamknij wszystkie okna, weź prysznic i pij wodę.
Wyjścia z domu

Jeżeli jesteś zmuszony do wyjścia na zewnątrz, rób to przed godziną 11 i po godzinie 18 (po 15 słońce nie jest już tak silne, ale wysoka temperatura wciąż się utrzymuje).

Koniecznie załóż chustkę albo kapelusz na głowę i przewiewne, jasne ubranie. Zdecydowanie najlepiej sprawdzą się ubrania lniane i bawełniane, nieprzylegające do ciała.

Nieprawdą jest, że w czasie upałów trzeba odsłaniać jak najwięcej ciała – jeżeli obawiasz się przykrych skutków kąpieli słonecznych, noś długie spodnie, ale pamiętaj, aby były wykonane z naturalnych tkanin.

Zawsze zakładaj też okulary przeciwsłoneczne – mocne promienie mogą bowiem spowodować zawroty głowy. Jeśli odsłaniasz nieco więcej ciała, przed każdym wyjściem z domu smaruj się kremami z filtrem – przecież nie chcesz wrócić z poparzeniami.
Dieta

Jeżeli przyjmujesz środki moczopędne oraz suplementy na bazie wyciągu z brzozy, mniszka lekarskiego, pokrzyw i skrzypu polnego (przejawiają działanie moczopędne), zainwestuj w dodatkowe preparaty zawierające sole mineralne.

W czasie upałów zrezygnuj z picia napojów słodzonych, które dodatkowo wzmagają pragnienie; najlepiej przerzucić się na wodę, słabą herbatę i naturalne soki owocowe. Szczególnie godny polecenia jest sok pomidorowy zważywszy na dużą zawartość potasu, który jest wydalany w dużych ilościach z organizmu w czasie upałów.

Warto pić także ciepłą herbatę z cytryną, która podwyższy temperaturę organizmu i sprawi, że upał nie będzie aż tak dokuczliwy. Bezwzględnie wyklucz ze swojej diety alkohol, który może spowodować nagłe zmiany ciśnienia oraz napoje z kofeiną.

Jedz tylko lekkie posiłki – sałatki. Zamiast ciężkiego, smażonego obiadu, przyrządź lekki chłodnik. Zupy warzywne i owocowe to najlepszy wybór na lato – dostarczą bowiem do organizmu porcję niezbędnych witamin i mikroelementów, w tym wspomniany już potas.

Fala rekordowych upałów – ciężkie chwile dla seniora
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)
About the author: